【GRist】 4人目は海外から!

2018.08.03 BLOG

GRist の4人目。今回は、ベルリン在住のストリートフォトグラファーを紹介。
ご本人から自己紹介文、GRについてのコメントをいただきました!

写真はこちらです。
※GR official TOPページでも見られます。


Oliver Krumes オリバー・クルムス
1979年ドイツ・ミュンヘン生まれ、ベルリン在住。
https://streetphotographyberlin.com

ベルリンのオストクルシュゼュールとノイエ・シュール・フュール・フォトグラフィで写真を学ぶ。ドイツ、オーストリア、ハンガリー、イタリアの展覧会への出展等から、 2017年「ストリートハンター」誌による最も影響力のあるストリート・フォトグラファーの1人に選ばれる。

鮮やかなコントラスト、幾何学的な形や断片のなかに、芸術がつくられる理由である人間の要素を取り入れた作風で、ツァイトガイストの瞬間へと見る者を導く。様々な都市で撮られたそのコンセプチュアルな作品は、現代美術におけるグローバル化と都市主義の感覚を示唆している。

ベルリンのストリート写真家Martin U Waltz、Chris Candid、Roland Grobe、Alex Pfeiffer、Sebastian Jacobitzらとともに、ベルリン・ストリート写真集団 Berlin1020を共同設立。ワークショップ等を通じて、多方面で未来へとつながる独自のビジュアル言語を蓄積し、優れた芸術作品をつくりだすためには、生活様式、経験、性別、年齢、知性など、様々な道筋があることを示ししてきた。教育者、協力者、起業家でもあり、客観主義を主観主義に変えるような視覚芸術の力に関心を持っている。

将来的には、アートなどを通じて、人がその人の願望に近づくためのよき仲介者になりたいと願っている。


GRについてー

すべての人間が違うように、すべてのカメラにも、それぞれのメリットと目的がある。
私はGRで、エッジの効いた高コントラストの白黒写真を撮るが好きだ。
最初はGRの広角に慣れるのに苦労したが、逆にそのおかげで自分の作品に雰囲気と気配が加わった(これこそ私が常に求めているもの)。

GRは私の知る限り最も軽量なミラーレスカメラで、持っていることさえ忘れてしまう。
それはストリートの人物撮影に最適だ。
小型、ミニマルなデザインで作られているため、「作品づくりをしている」「プロの」写真家だと思われないのがいい。人々はカメラの前でもリラックスしたままだ。

これは、東京、ベルリンなど、このストリート・フォトの世界で猟りをするのに、大きなメリットである。

 
(原文)
Oliver Krumes, born in Munich, lives in Berlin/Germany.
https://streetphotographyberlin.com


“About me
Monika Klaußner and Eckhard Krumes invented Oliver in munich in 1979.

Throughout his studies in social work in Bremen and and Berlin he grew first into the role of a published writer while starting to work on his photography of minimalistic urbanism.
After his graduation in 2010 his intent in photography rose exponentially, Oliver was searching for new inspirations and concepts of strong art.
He eventually found it in works of Alex Webb, David Alan Harvey, Helen Levitt and Trent Parke.
He has gathered experiences in publishing and printing for agencies and magazines during his personal photography studies at
Ostkreuzschule and Neue Schule für Fotografie in Berlin. He participated in exhibitions in Germany, Austria, Hungary an Italy. In 2017 he was voted to one of the most influential street photographers according to the magazine Streethunters. His works were published in books and magazines.

Oliver’s works incorporate mostly vivid contrasts, geometrical forms and fragments, brilliant color bursts and of course the human element for whom the art is made for.
His method of working with mainly bright textures in saturated environments including the rapid shutter speeds lead the viewer to a snapshot of zeitgeist moments.
The conceptual imagery, which follows him through many destinations, also indicates a sense of globalization and urbanism in contemporary art.
Oliver the co-founder of Berlin Street Photography collective Berlin1020 with Berlin Street photographers Martin U Waltz, Chris Candid, Roland Grobe, Alex Pfeiffer and Sebastian Jacobitz.

Through the years of his shared vision in workshops and similar institutions he accumulated a visual language that contains a kaleidoscope of ideas and pro-active connectivity.
There is no path of lifestyle, experience, gender, age or even intelligence he wouldn´t empathize and successfully create works of art with.

Today he is an educator, collaborator and entrepreneur, highly interested in varying aspects of design, which sometimes turns his objectivism into subjectivism.

For the future he wishes to be a better mediator between the involved human and its aspiration in art and other mediums of self-engagement.


About the Ricoh GR

Like every human being is unique - every camera has its own character, its very own advantages and purposes. They may differ from photographer to photographer. The Ricoh GR is my favorite camera for edgy black/white photos with hard contrasts. In the beginning I had some difficulties to deal with the wider angle the Ricoh offers but on the flip side that wider angle adds atmosphere and mood to my street photography – that´s what I am deeply looking for. The Ricoh is the most lightweight mirrorless I am aware of. You can always carry it in your hand without even noticing it – that also refers to the by-passers on the street: because it is so small and made with a minimalist design, nobody sees you as a „serious“ or „professional“ photographer - so people act relaxed in front of the camera. This is a great advantage when going on a street hunt – in Tokyo, Berlin or at any other place in this beautiful Street Photography world. ”

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